Alla inlägg under mars 2010

Av TOBACUM - 30 mars 2010 23:36

NUB är ett relativt nytt märke som utmärker sig med en serie "utvecklade" cigarrer för den perfekta smaken.

Märke

NUB

Namn

358

Conneticut

Faconer

Robusto

Tillverkningsland

Nicaragua

Längd

3,7"

Omkrets

58

Wrappertobak

Conneticut

Bindertobak

Nicaragua

Fillertobak

Nicaragua

Pris/st

88

 WEB

Testad

Gabbe

Victor



OmdömmeKan rökas igenPrisvärd
En behaglig cigarr som är lätt att röka. Jag trodde dock på ett större utfall pga av att cigarren vetenskapligt utvecklats. Den röktes dock inte under perfekta förhållanden och jag kommer gladligen röka den igen.

JA/ NEJ

JA / NEJ

 

Av TOBACUM - 29 mars 2010 23:51

Märke

C.A.O

Namn

Italia

Ciao

Faconer

Robusto

Tillverkningsland

Honduras

Längd

5"

Omkrets

56

Wrappertobak

Honduras

Bindertobak

Honduras

Fillertobak

Nicaragua

Italien

Peru

Pris/st

112

 WEB

Testad

Gabbe



OmdömmeKan rökas igenPrisvärd
Fin och full cigarr med smak av chocklad och kaffe, något oljig.

JA/ NEJ

JA / NEJ



 

Av TOBACUM - 29 mars 2010 23:46

Märke

C.A.O

Namn

Potomac

Faconer

Corona Gorda

Tillverkningsland

Honduras

Längd

5"

Omkrets

56

Wrappertobak

USA

Bindertobak

Brazil

Fillertobak

Nic., It.,Dom. Rep., USA

Pris/st

136 SEK

 

Testad

Victor



OmdömmeKan rökas igenPrisvärd
En trevlig cigarr som bytte karaktär 3 gånger. Började väldigt mild o söt, sedan beskare och mot slutet väldigt stark.

JA/ NEJ

JA / NEJ

 

Av TOBACUM - 22 mars 2010 00:38

När Victor och jag puffade på varsin Cohiba Siglo III började vi fundera hur vi egentligen bör bedöma en cigarr. Som jag tidigare skrivit tycker JAG att det är individuellt hurvidare en korrekt lagrad cigarr är bra eller dålig.


Jag tar Cohiba Siglo III, en Corona, som exempel och jag ska försöka beskriva smaken som jag minns den. När jag puffar smakar jag fram, bak och i mitten av munnen. Gummen och läpparna är även ytterligare områden som jag känner av smaken.


Första smaken

Besk och stark i munnen.


Mitten

Mildare och något sötare i munnen.

Dock besk på läpparna.


Slutet

Kemisk i gummen.


Omdömmet

Cigarren bör registreras någonstans i mitten, inte mild och inte jätte stark. Röken var vass men inte obehaglig. Smaken förändrade karraktär ganska mycket mot slutet. Från beska till kemisk.


Nu har jag väldigt enkelt försökt beskriva hur jag uppfattade cigarren. Det svåra blir nu att översätta smakerna till något som vi alla känner igen.


Kaffe(alt. besk), Vanilj(alt. viss sötma) och parfym (alt. kemisk).


Det är som sagt inte enkelt att bedöma en cigarr MEN ett BRA omdömme är om man kan tänka sig röka cigarren igen.

//Gabbe


Av TOBACUM - 20 mars 2010 21:46

Märke

Cohiba

Namn

Siglo III

Faconer

Corona

Tillverkningsland

Kuba

Längd

6,125"

Omkrets

42

Wrappertobak

Kuba

Bindertobak

Kuba

Fillertobak

Kuba

Pris/st

191 SEK

 Web

Testad

Victor

Gabbe


OmdömmeKan rökas igenPrisvärd
En klassisk cigarr med en smak av typ kaffe, i mitten något söt och i sluter en viss parfymsmak i gummen. Perfekt att sitta på altanen med en stor stek på grillen.

JA/ NEJ

JA / NEJ

 

Av TOBACUM - 5 mars 2010 00:59

Cigarrsällskapet TOBACUMs nästa herf arrangeras av Johan I. Herfen är bokad till lördagen den 10 april 2010. För ovanlighetens skull arrangeras herfen med ett tema ... Sopranos. Vi tittar några avsnitt från tv-serien Sopranos och puffar CAO The Sopranos Edition. Om någon utanför Cigarrsällskapet TOBACUM är intresserad av att gästspela då är ni välkommen att skicka ett email till oss, tobacum@gmail.com.


 

//Tobacum

Av TOBACUM - 4 mars 2010 01:24

Är det muppigt att fundera på cigarrer kl 01:30 på natten eller är man bara en hängiven puffare??? Det finns två saker i mitt liv som för engagerar mig: segling och puffning. Jag hade tänkt lägga upp en hemsida för min segling också men har fastnat med att utveckla Cigarrsällskapet TOBACUMs blogg istället. Den dag jag lyckats få till en schysst hemsida för min segling då hittar ni den under www.vanillasailracing.se 

//Gabbe

Av TOBACUM - 2 mars 2010 23:57

Märke

Davidoff

Namn

Entreacto

Faconer

Petit

Corona

Tillverkningsland

Dominikansk

Längd

3 1/2"

Diameter

43

Wrappertobak

Dominikansk

Bindertobak

Dominikansk

Fillertobak

Dominikansk

Pris/st

88

 Web

Testad

Gabbe


OmdömmeKan rökas igenPrisvärd
En riktig goding. Viss smak av läder och nysågat trä.

JA/ NEJ

JA / NEJ

 

Presentation


Cigarrsällskapet TOBACUM

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards